Gezocht: voorzitter en vrijwilligers

Handbalvereniging Rapiditas heeft op dit moment nog twee vacante posities in het bestuur. Ralf Baten, op dit moment manusje-van-alles bij de club, had verwacht dat zeker de plek van voorzitter sneller overgenomen zou worden.

Het werven van vrijwilligers is in de algemeenheid een hot item bij de sportverenigingen. Zo ook bij HV Rapiditas. Sinds het vertrek van Herman Wessels zit de handbalvereniging verlegen om een voorzitter. “Hij is zo’n drie jaar voorzitter geweest”, weet Ralf Baten, penningmeester van de club. “Herman was duidelijk in zijn voorkomen en hoe hij de dingen zag, dat was fijn. Hij heeft er veel uren ingestoken en wilde altijd het beste uit de vereniging halen.”

Bestuur
Samen met Maigret Vranken (secretaris) en Ron Bindels (communicatie) vormt Baten het bestuur. Via sociale media werd er eind vorig jaar een actie opgezet om vrijwilligers warm te maken en om de twee vacante posities (naast voorzitter ook hoofd sponsorcommissie) op korte termijn in te laten vullen. “Dat heeft geleid tot een belavond. We probeerden mensen binnen te halen die iets willen betekenen voor de vereniging.” De uitkomst daarvan viel tegen, het leverde uiteindelijke een handvol nieuwe vrijwilligers op. “Hoe je het ook wendt of keert, wij zoeken gewoon een aantal personen om onze vereniging bij te staan. Dat gaat niet alleen om het voorzitterschap, maar ook om bijvoorbeeld mee te helpen met de QR-check aan de deur, een kantinedienst, het coachen van een team; op verschillende vlakken kunnen we nog genoeg handjes gebruiken.” In een zoektocht naar een voorzitter heeft Baten de hele ledenlijst langs gelopen.

Uitvoeren
Uiteindelijk is hij met acht personen het gesprek aangegaan. “Ik had bij bepaalde leden wel een idee dat zij de taken zouden kunnen uitvoeren. Het kwam er op neer dat voor de meeste personen mijn vraag niet op het juiste moment kwam of dat ze gewoon geen tijd hadden.” Voor Rapiditas zou een bestuur van vijf personen ideaal zijn. Baten ziet graag snel twee mensen aansluiten. “Het moet niet zo zijn dat ik elke week in mijn zwarte blouseje achter de bar sta in de kantine en dan even snel tussendoor om 19:00 uur het publiek voorafgaand aan een wedstrijd moet toespreken.”

Bron: De Limburger