Unicum voor Rapiditas met titel in tweede divisie

Door Tom van der Wilt

De handballers van Rapiditas uit Weert werden deze week uitgeroepen tot kampioen in de tweede divisie. De 27-23 winst tegen nummer twee en grootste concurrent Hurry-Up 2 was gisteravond de grote kers op de taart.

De mail met de vreugdevolle mededeling vanuit het Nederlands Handbal Verbond (NHV) belandde dinsdag in de mailbox van de club uit Weert. Rapiditas is officieel niet meer te achterhalen voor de concurrentie in de tweede divisie. En dus is het kampioenschap een feit ondanks dat de nummer twee, het tweede team van Hurry-Up, op dat moment nog een gelijk aantal verliespunten had, maar wel drie duels minder had gespeeld. Omdat komend weekeinde echter de laatste speeldag is van het al verlengde zaalseizoen, is er geen tijd meer die achterstallige wedstrijden af te werken.

“Het lag bij ons wat complex”, aldus Rapiditas-coach Osvaldo Gomes. “Hurry-Up moest veel afgelaste duels inhalen, maar is daar niet op tijd in geslaagd. Ze konden officieel nog beroep aantekenen, maar hebben dat niet gedaan.”

Inhaalrace

Teams die wedstrijden moesten inhalen, hadden dat in de afgelopen weken en maanden moeten doen. Zoals ook Rapiditas deed. De formatie uit Weert liep zelf lang door afgelastingen wegens coronabesmettingen achter de feiten aan en moest aan een inhaalrace beginnen. Het bracht de ploeg uiteindelijk aan kop. “Wij zijn op woensdagavond ook naar Emmen en Almere gereden. Dat hadden wij ervoor over. Soms paste het net met werk en studie”, blikt Gomes terug.

Het was de verantwoording van de clubs zelf om nieuwe speeldata te vinden. Rapiditas zat daar kort op, terwijl de belangrijkste concurrent daar lakser mee omsprong. Gomes: “En toen ze na herhaaldelijke verzoeken wel wakker werden, was het te laat.”

De trainer sprak vorig jaar al openlijk de wens uit om te promoveren, maar toen gooide corona na vijf duels roet in het eten. Nu kwam het dus alsnog goed. Een unicum in de historie van de club, die nog nooit in de eerste divisie speelde. Promotie was overigens al langer een feit omdat zowel de nummer één als twee de stap omhoog zet.

Pikant genoeg stonden de reserves van Hurry-Up en Rapiditas gisteravond nog tegenover elkaar in Weert. Voor de eer dus, maar wat Gomes betreft toch het ttitelduel. Dus wilde hij per se winnen. “Omdat ik anders altijd moet horen dat wij alleen kampioen zijn geworden omdat wij wel alle wedstrijden hebben gespeeld. Dat wil ik absoluut niet.”

In die missie slaagde Gomes, want zijn ploeg won met 27-23. De eerste wedstrijd werd eerder door Hurry-Up 2 nog met 30-16 gewonnen.

Incident

De overwinning is de kers op de taart van een fraai seizoen. In Weert is er volgend seizoen officieel sprake van topsport, want zo staat de eerste divisie aangemerkt bij het NHV. Gomes heeft in de ruim drie jaar dat hij aan het roer staat in Weert iets moois neergezet. Ook volgend seizoen staat hij voor de groep. “De selectie is jong. De jeugd speelt op landelijk niveau. Het is niet de bedoeling dat dit een incident is. Ik heb er alle vertrouwen in dat Rapiditas kan uitgroeien tot een stabiele factor op een hoger niveau.”