Handbal is een sport voor iedereen

Heel veel mensen denken dat het een meidensport is maar dat is het niet. Er zijn veel jongens die op handbal zitten. Om goed te kunnen handballen moet je als een team samenwerken en sportief zijn. Andere belangrijke eigenschappen zijn: snelheid, goed kunnen springen en hard kunnen gooien. Dit ligt er net aan welke positie je speelt. Je moet natuurlijk ook een goede inzet hebben en elke keer voor de bal gaan.

Met hoeveel spelers speel je dit spelletje?

Een handbalteam bestaat bij de senioren, A, B, C & D jeugd uit 7 spelers; zes veldspelers en één keeper. Bij de E jeugd zijn dit 6 spelers en bij de F & H jeugd 5 spelers. Daarnaast mogen er zeven wisselspelers op de reservebank plaatsnemen. Bij deze snelle en bewegelijke sport, waar je veel voor moet trainen mag (gelukkig) onbeperkt gewisseld worden.

Hoe groot is het veld?

Handbal wordt gespeeld op een speelveld van 40 meter lang en 20 meter breed. Bij de F en H jeugd is het veld kleiner.
Het veld bestaat uit twee speelhelften met aan beide kanten een doel van 3 meter lang en 2 meter hoog. Het doel is afgeschermd door een halve cirkel waar alleen de keeper mag komen. Deze halve cirkel is 6 meter rond. De bedoeling van het spel is simpelweg meer doelpunten te scoren dan de tegenstander.

Hoe lang duurt een wedstrijd?

De duur van een wedstrijd is zowel voor de senioren als de A jeugd 2 x 30 minuten. De B & C jeugd speelt 2 x 25 minuten, de D & E jeugd 2 x 20 minuten. De F-jeugd speelt wedstrijden van 15 minuten in toernooivorm. Meestal 1 keer per 3 à 4 weken.
Bij de senioren die hoog spelen is er bepaald hoeveel rust ze hebben. Dit is bij de Eredivisie, eerste divisie, hoofdklasse, regionale klasse en de eerste klasse 10 minuten en de tweede klasse 5 minuten. Bij de rest word meestal ook een rust van een paar minuten gehouden.

Welke bal moet ik aanschaffen?
Team Maat bal Omtrek bal Bal
Heren senioren
58-60 cm

Wil jij ook lid worden?